1980 Yamaha XT500
De onverschrokken Yamaha XT500 voor avonturiers
Vandaag werpen we een blik op een legendarische motor uit Herbs persoonlijke collectie: de Yamaha XT500 uit 1980. Deze motor is een icoon uit de geschiedenis van de motorwereld, bekend om zijn prestaties en eenvoud, en geliefd bij avonturiers en verzamelaars.
Geschiedenis en iconische status
Zoals beaamd door Frank Andringa, auteur van het artikel “Pure liefde voor de Yamaha XT500” op Motorrijders.nl, was de Yamaha XT500 een droom voor veel Nederlandse jongemannen in de jaren zeventig en tachtig. De motor won de eerste Dakar Rally en staat bekend om zijn lichte enduromotor met veel trekkracht onderin en simpele techniek. Tegenwoordig is de XT500 een verzamelobject geworden, geliefd bij motorliefhebbers over de hele wereld.
Betrouwbaarheid en prestaties
- Motor en vermogen
De Yamaha XT500 wordt aangedreven door een 499 cc ééncilindermotor die 33 pk levert. Met een leeg gewicht van slechts 138 kg en een rijklaar gewicht van 145 kg, biedt de XT500 een uitstekende wendbaarheid en balans, ideaal voor zowel on-road als off-road avonturen. De cilinderinhoud zorgt voor voldoende trekkracht en de eenvoudige techniek maakt deze motor gemakkelijk te onderhouden. - Toerental
De XT500 biedt optimale prestaties bij een toerental van 3.250 RPM, met een geluidsniveau van 80-85 dB(A), wat zorgt voor een krachtige en robuuste rijervaring zonder te overheersend te zijn.
Conditie
Eerste toelating en onderhoud: Deze Yamaha XT500 werd voor het eerst toegelaten op 7 oktober 1980 en is sindsdien een betrouwbare metgezel geweest. De motor werd op dezelfde datum in Nederland geregistreerd en is sinds 23 januari 1993 in het bezit van Herb. De motor is altijd verzekerd en goed onderhouden, zonder terugroepacties geregistreerd, wat de betrouwbaarheid en veiligheid verder onderstreept.
Unieke kenmerken en rijervaring
Ontwerp en veelzijdigheid: Met een wielbasis van 142 cm en een licht en wendbaar frame is de Yamaha XT500 ontworpen voor veelzijdigheid. Of het nu gaat om het rijden op asfaltwegen of het verkennen van onverharde paden, deze motor kan het allemaal aan. De eenvoudige en betrouwbare techniek maakt het onderhoud eenvoudig, wat bijdraagt aan de duurzaamheid van de motor.
Bezichtiging en aankoop
Deze motor is te bezichtigen in onze bescheiden persoonlijke werkplaats, en maakt deel uit van een privécollectie die momenteel beheerd wordt door Herb’s familie. Gezien Herb’s behoefte aan 24/7 zorg, vragen we alleen serieuze kopers om contact met ons op te nemen. We geven u graag het adres en regelen een bezichtiging voor degenen die oprecht geïnteresseerd zijn in deze motor.
Neem contact met ons op
Als u een serieuze verzamelaar of koper bent met interesse, neem dan contact met ons op
1980 Yamaha XT500
De onverschrokken Yamaha XT500 voor avonturiers
Vandaag werpen we een blik op een legendarische motor uit Herbs persoonlijke collectie: de Yamaha XT500 uit 1980. Deze motor is een icoon uit de geschiedenis van de motorwereld, bekend om zijn prestaties en eenvoud, en geliefd bij avonturiers en verzamelaars.
Geschiedenis en iconische status
Zoals beaamd door Frank Andringa, auteur van het artikel “Pure liefde voor de Yamaha XT500” op Motorrijders.nl, was de Yamaha XT500 een droom voor veel Nederlandse jongemannen in de jaren zeventig en tachtig. De motor won de eerste Dakar Rally en staat bekend om zijn lichte enduromotor met veel trekkracht onderin en simpele techniek. Tegenwoordig is de XT500 een verzamelobject geworden, geliefd bij motorliefhebbers over de hele wereld.
Betrouwbaarheid en prestaties
- Motor en vermogen
De Yamaha XT500 wordt aangedreven door een 499 cc ééncilindermotor die 33 pk levert. Met een leeg gewicht van slechts 138 kg en een rijklaar gewicht van 145 kg, biedt de XT500 een uitstekende wendbaarheid en balans, ideaal voor zowel on-road als off-road avonturen. De cilinderinhoud zorgt voor voldoende trekkracht en de eenvoudige techniek maakt deze motor gemakkelijk te onderhouden. - Toerental
De XT500 biedt optimale prestaties bij een toerental van 3.250 RPM, met een geluidsniveau van 80-85 dB(A), wat zorgt voor een krachtige en robuuste rijervaring zonder te overheersend te zijn.
Conditie
Eerste toelating en onderhoud: Deze Yamaha XT500 werd voor het eerst toegelaten op 7 oktober 1980 en is sindsdien een betrouwbare metgezel geweest. De motor werd op dezelfde datum in Nederland geregistreerd en is sinds 23 januari 1993 in het bezit van Herb. De motor is altijd verzekerd en goed onderhouden, zonder terugroepacties geregistreerd, wat de betrouwbaarheid en veiligheid verder onderstreept.
Unieke kenmerken en rijervaring
Ontwerp en veelzijdigheid: Met een wielbasis van 142 cm en een licht en wendbaar frame is de Yamaha XT500 ontworpen voor veelzijdigheid. Of het nu gaat om het rijden op asfaltwegen of het verkennen van onverharde paden, deze motor kan het allemaal aan. De eenvoudige en betrouwbare techniek maakt het onderhoud eenvoudig, wat bijdraagt aan de duurzaamheid van de motor.
Bezichtiging en aankoop
Deze motor is te bezichtigen in onze bescheiden persoonlijke werkplaats, en maakt deel uit van een privécollectie die momenteel beheerd wordt door Herb’s familie. Gezien Herb’s behoefte aan 24/7 zorg, vragen we alleen serieuze kopers om contact met ons op te nemen. We geven u graag het adres en regelen een bezichtiging voor degenen die oprecht geïnteresseerd zijn in deze motor.
Neem contact met ons op
Als u een serieuze verzamelaar of koper bent met interesse, neem dan contact met ons op